Dlaczego pacjenci nie biorą leków?

StartProgram 2016StreszczeniaDlaczego pacjenci nie biorą...

mgr Michał Winnicki
Klinika Nadciśnienia Tętniczego

Powszechnie znane jest stwierdzenie, że każdy lek działa lepiej, kiedy jest przyjmowany. To taka “oczywista oczywistość”, z którą ciężko się nie zgodzić. Pacjent przychodzi do lekarza z jakąś chorobą lub innym problemem, jest badany i diagnozowany. Na koniec lekarz wypisuje receptę na leki, które mają uzdrowić chorego. Tak pokrótce wygląda uproszczony model relacji pacjent – lekarz. Czy aby na pewno ten modelowy układ działa w rzeczywistości?

Według różnych badań, odsetek polskich pacjentów nieprzestrzegających zaleceń lekarskich dochodzi nawet do 60%, w zależności od choroby. Wyniki te są bardzo zaskakujące, nawet dla samych pracowników służby zdrowia. To przecież zupełnie nieracjonalne ze strony chorego – skoro przychodzi po poradę specjalisty, to dlaczego nie chce z niej skorzystać?

Powodów może być wiele. Trzeba zwrócić szczególną uwagę na czynniki psychologiczne, sytuację socjoekonomiczną oraz stan zdrowia pacjenta. Nie bez znaczenia jest także podejście i styl komunikacji lekarza, o czym bardzo często się zapomina. Pracownicy służby zdrowia powinni przystosować się do potrzeb i możliwości pacjenta.

Podczas wykładu zwrócimy uwagę na problem nieprzestrzegania zaleceń terapeutycznych, omówimy najważniejsze czynniki wpływające na poziom współpracy pomiędzy pacjentem i lekarzem oraz pokażemy proste strategie, w jaki sposób można ją poprawić.

<< Powrót do listy wykładów

Jak dojechać?

Zobacz kampus