mgr Michał Winnicki
Klinika Nadciśnienia Tętniczego
Powszechnie znane jest stwierdzenie, że każdy lek działa lepiej, kiedy jest przyjmowany. To taka “oczywista oczywistość”, z którą ciężko się nie zgodzić. Pacjent przychodzi do lekarza z jakąś chorobą lub innym problemem, jest badany i diagnozowany. Na koniec lekarz wypisuje receptę na leki, które mają uzdrowić chorego. Tak pokrótce wygląda uproszczony model relacji pacjent – lekarz. Czy aby na pewno ten modelowy układ działa w rzeczywistości?
Według różnych badań, odsetek polskich pacjentów nieprzestrzegających zaleceń lekarskich dochodzi nawet do 60%, w zależności od choroby. Wyniki te są bardzo zaskakujące, nawet dla samych pracowników służby zdrowia. To przecież zupełnie nieracjonalne ze strony chorego – skoro przychodzi po poradę specjalisty, to dlaczego nie chce z niej skorzystać?
Powodów może być wiele. Trzeba zwrócić szczególną uwagę na czynniki psychologiczne, sytuację socjoekonomiczną oraz stan zdrowia pacjenta. Nie bez znaczenia jest także podejście i styl komunikacji lekarza, o czym bardzo często się zapomina. Pracownicy służby zdrowia powinni przystosować się do potrzeb i możliwości pacjenta.
Podczas wykładu zwrócimy uwagę na problem nieprzestrzegania zaleceń terapeutycznych, omówimy najważniejsze czynniki wpływające na poziom współpracy pomiędzy pacjentem i lekarzem oraz pokażemy proste strategie, w jaki sposób można ją poprawić.